VERSSZÍNHÁZ™ A SULIBAN projekt

PÁLYÁZÓ: Turek Miklós
WEBOLDAL: http://www.versszinhaz.eu
FACEBOOK: https://www.facebook.com/versszinhaz/
Szavazatok száma: 227
A projektről, röviden

Korunk oktatási problémája a diákok értő olvasásának hiánya. Figyelmüket a tanulásra terelni egyre nehezebb. Ebben segíti az ÉLMÉNYKÖZPONTÚ OKTATÁS!
„Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem.” – írta Konfuciusz
A „Versszínház™ a suliban” projektben magyar költőket megelevenítő monodrámákat viszünk hazai és határon túli oktatási-, vagy azokhoz közeli művelődési intézményekbe. Repertoáron Petőfit, József Attilát, Radnótit és Faludyt bemutató előadások szerepelnek - és megoldják azt a régi irodalom- és történelemoktatási problémát, hogy a diákok fejében összekapcsoljuk a történelmi korokat és a bennük alkotó írókat. Hiszen az irodalomból értjük meg a történelmet és a történelemből érezzük át az irodalom mélységeit - és ismerjük meg a VILÁGOT!
Csak kettő a számtalan véleményből:
„Az 50-es évek megjelenítése egyszerre megrázó és ironikus volt. Ez a „színdarab” segített átértékelni a napjaink nehézségeit, hiszen ezek eltörpülnek az akkori problémák mellett. Köszönjük az élményt.” – Major Ágnes 9.a
„E műsor több, mint versmondás, valóban Versszínház. … Turek Miklós Petőfije nagyon szerethető és igen alkalmas, hogy az irodalom iránt kevésbé érdeklődő diákok figyelmét is felkeltse.” - Arató László, Magyartanárok Egyesületének elnöke
Az előadások valamennyi iskolatípus számára értékes oktatási lehetőséget jelentenek, ezért olyan nagy az érdeklődés irántuk.
Vizuális nevelési céllal olykor versillusztrációs kiállításokkal is kiegészülnek.

Mi történt eddig

Előadásaim több szakmai fesztivál díját kiérdemelték /FRINGE Feszt., Kaleidoszkóp Nemzetközi VersFesztivál/ és megalapozták a 14 éve működő VERSSZÍNHÁZ™ repertoárját.
A VERSSZÍNHÁZ™ költségvetés és állandó játszóhely nélküli kulturális vállalkozás, mely irodalmi alapokra épülő színházi és verszenei előadásokkal, versillusztrációs kiállításokkal járja a világot. Előadásaink meghívások alapján szerveződnek. Mintegy 350 előadást játszottunk New Yorktól Torontóig, Frankfurttól Londonig, Budapesttől Marosvásárhelyig.
Kb. 100 előadással segítettük iskolák munkáját és a művelődési és oktatási intézmények együttműködését.
Az ‘56-os emlékévben 20 előadásból álló országos sorozatot szerveztem a KKETTKK Közalapítvány megbízásából 3000 diák részvételével.
2014-ben a József Attila Szabadegyetem keretében előadás és kiállítás sorozatot szerveztünk.
2013-ban az ÖSSZPRÓBA Alapítvánnyal a balatoni régió iskoláinak tartottunk előadásokat.
Meghívóink között - a művelődési intézmények mellet - általános-, közép- és főiskolák, egyetemek is szerepelnek, de volt már oktatási sorozatom a színházakban is.
A felkérések folyamatosan érkeznek. Félszáznál több hazai és határon túli iskolai szándéknyilatkozatunk van, akik fogadnák az előadásokat. Több tucat művelődési intézménnyel kötöttünk megállapodásokat, akik költségmentesen biztosítsanak helyszíneket előadásokhoz.
Az M5 kulturális csatornával, a DUNA tv-vel, a Magyar Írószövetséggel, önkormányzatokkal és nagykövetségekkel is együttműködünk.

Következő lépések

Támogatás esetén folytatnánk 14 éve megkezdett munkánkat.
Mivel a diákok az iskolákban állandóan cserélődnek, a pedagógusoknak pedig folyamatosan szükségük van korszerű oktatási eszközökre, a projekt soha véget nem érő, “Never-ending” jellegű.
A tapasztalt igények alapján a teljesíthető előadások száma csak az anyagi támogatottság mértékétől függ - és persze saját energiáimtól!
Az ‘56-os emlékévi sorozatra kétszer olyan számban jelentkeztek iskolák, mint ahány előadás a támogatásból megvalósítható volt.
Az iskolai finanszírozási struktúra és a pályázati támogatások rapszodikus jellege miatt, sajnos a pedagógusok nem tudják oktatási tervben tervezhetően használni az előadásokat. Minden év elején e-mailek érkeznek, hogy idén van-e lehetőségünk előadást vinni hozzájuk?
Rövidtávú célunk, az eseti pályázati támogatásainkból minél több hazai és határon túli partneriskolánknak előadásokat biztosítani.
Alternatív rövidtávú cél az előadásokról multimédiás DVD-CD kiadványok készítése azon iskolák számára, ahová nem jutunk el.
A hosszútávú célunk, repertoárunk bővítése és olyan financiális háttér megteremtése a projekt mögé, amely lehetővé teszi, hogy éves szinten 30-40 előadást rendszeresen, az iskolák által hosszútávon tervezhetően tudjunk biztosítani az intézményeknek.
Hosszú távú cél az előadások fiatalabb színészkollégákra való áthagyományozása, megteremtve ezzel a projekt személyemtől független folytatási lehetőségét.

Hogyan segít mindez másokon

A jövő Magyarországát, Európáját meghatározó diákok oktatását, nevelését segítjük.

E diákok 70%-a olyan munkát fog végezni, ami ma még nem is létezik, ezért olyan versenyképes ifjúságot kell nevelnünk, akik a jobb gazdasági helyzetben lévő országok diákjaival is „felveszik a versenyt” - úgy tudásban, mint emberségben!

Az ÉLMÉNYKÖZPONTÚ oktatással és a pedagógiai kreativitással enyhítők a gazdasági különbségek, ehhez nyújtunk korszerű irodalom- és történelemoktatási segítséget az általános-, közép- és főiskoláknak, felnőttoktatási intézményeknek egyaránt.

A diákokat segítjük a bennünket körülvevő világ megértésében, a sorok között való olvasásban.

Mert, ahogy John Bernal írta „az a nép, amelyik nem ismeri saját történelmét, megérdemli, hogy újra élje azt.”.

Én pedig hozzá teszem: “Az a nép, amelyik nem ismeri saját kultúráját, megérdemli, hogy elveszítse azt.”

És talán személyem és a VERSSZÍNHÁZ™ 14 éve való létezése példaként szolgálhat a gyerekeknek, hogy kitartással, kreativitással, emberszeretettel számukra is elképzelhetetlen dolgokra lehetnek képesek.

Még pár sor a diákoktól:

„Nagyon színvonalas előadás volt, humoros olykor komoly. Érthetően adta elő, és nagyon szépen beszélt és énekelt. Szívesen néznék több ilyen előadást.”

„Számomra nem megszokott, hogy egy előadás egy személyben játszódik. Érdekes volt, a mondanivalója átjött teljesen. Zseninek kell ahhoz lenni, hogy valaki ezt végigcsinálja. Neki sikerült."

Milyen segítségre van szükség