Legyen a világ könnyebben érthető!

PÁLYÁZÓ: Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége (ÉFOÉSZ) Önérvényesítő Tagozata
WEBOLDAL: http://egyuttvelunk.onervenyesites.hu/
FACEBOOK: https://www.facebook.com/egyuttvelunk/
Szavazatok száma: 3055

Segítek szavazatokat gyűjteni

A projektről, röviden

Az ÉFOÉSZ Önérvényesítő Tagozata és a szegedi egyetem Gyógypedagógus-képző Intézete közös projektet dolgozott ki.
Célja: a KÉK terjesztése.
A világ megértése sokszor nehézséget okoz.
Az emberek bonyolultan fogalmaznak, nehezen érthető szavakat használnak.
A Könnyen Érthető Kommunikáció (KÉK) abban segít, hogy
mi értelmi sérült emberek is megértsük az információkat.
Az információk abban segítenek nekünk, hogy döntéseket tudjunk hozni.
Az önérvényesítés lehetőség arra, hogy saját életünkről magunk hozhassunk döntéseket.
Ebben a gyógypedagógusok sokat tudnak nekünk segíteni.
És mi is tudunk segíteni a gyógypedagógusoknak és
az egyetemeken gyógypedagógiát tanuló hallgatóknak abban, hogy
- megtanulhassák, hogy mit jelent az önérvényesítés;
- megtanulhassák, hogy mit jelent a könnyen érthető kommunikáció;
- megtanulhassák, hogyan kell könnyen érthető kiadványokat írni;
- megtanulhassák, hogyan kell nehezen érthető szövegeket könnyen érthető szöveggé átalakítani.
Ez nem csak nekünk jó!
A könnyen érthető szöveg sok embernek segítséget jelent.
Hasznos azoknak az embereknek, akik
- a magyar nyelvet idegen nyelvként használják;
- a magyar jelnyelvet beszélik anyanyelvként és a magyar nyelv a második nyelvük;
- könnyebben értenek meg pl. jogi szövegeket vagy a hivatalos nyelvet, ha azt egyszerűbben fogalmazzák meg nekik;
- és jó a gyerekeknek és az idős embereknek is.
A Könnyen Érthető Kommunikációt sok külföldi országban használják.
Segíts nekünk, hogy Magyarországon is ismertté váljon!

Mi történt eddig

Az ÉFOÉSZ Önérvényesítő Tagozatában azon dolgozunk, hogy
- saját nevünkben képviseljük az érdekeinket;
- az országban sok helyen legyen az értelmi sérült embereknek önérvényesítő csoportja;
- legyenek az önérvényesítő csoportok működését segítők.
Az ÉFOÉSZ Önérvényesítő Tagozatának vezetője,
Bercse László az ÉFOÉSZ társelnöke.
Idén nyáron megválasztották őt az Önérvényesítők Európai Platformjának elnökségi tagjává.
A szegedi egyetem Gyógypedagógus-képző Intézetével
2017. januárjában kezdtünk el együtt dolgozni.
Az egyetem oktatóival együtt tanítjuk
a könnyen érthető kommunikációt a gyógypedagógus hallgatóknak.
Ezt inkluzív oktatásnak nevezik.
Más országokban az inkluzív oktatásnak nagy hagyományai vannak.
A hallgatókkal együttműködésben elkészítettük
az egyik iskola házirendjét könnyen érthető nyelvezettel.
Ennek az iskolában tanító gyógypedagógusok nagyon örültek.
Az iskola tanulásban akadályozott és értelmi sérült diákjai megértették, hogy
milyen jogaik vannak az iskolában és
milyen kötelezettségeket kell betartaniuk.
A hallgatókkal együtt elkészítettük
a szegedi vadaspark programfüzetének könnyen érthető változatát.
Így értlemi sérült emberek könnyebben tudnak a vadasparkban tájékozódni.
Ebben a félévben az egyik szegedi múzeum
állandó kiállítását bemutató leírásokat szerkesztjük meg
könnyen érthető formában.
Így az értelmi sérült emberek is szívesebben mennek a múzeumba.
2017. november 22-én a szegedi egyetemen konferencia keretében mutatjuk be az eredményeinket.

Következő lépések

Ezt a projektet könnyen érthető nyelven fogalmaztuk meg.
Az ötleteket az ÉFOÉSZ Önérvényesítő Tagozatának két tagja,
a segítőjük,a szegedi egyetem néhány oktatója közösen találta ki.
1. cél: a gyakorlatban dolgozó gyógypedagógusok is
megtanulhassák a könnyen érthető kommunikácó módszertanát.
A könnyen érthető kommunikáció rövidítése: KÉK
Ez azért jó, mert a gyógypedagógusok könnyebben érthetővé teheik
az értelmi sérült és a tanulásban akadályozott tanulók iskolai életét.
Ezért szeretnénk kidolgozni egy továbbképzési programot
a gyógypedagógusoknak.
Szeretnénk a továbbképzést elismertetni (akkreditálni).
Szeretnénk a továbbképzést két 15-20 fős csoportnak megtartani.
2. cél: a szegedi egyetemen, a gyógypedagógus hallgatók képzésében
továbbfejlesszük az inkluzív oktatást.
Nagyon jó az, ha
értelmi sérült emberek és egyetemi oktatók együtt tanítanak.
El tudjuk mondani a hallgatóknak, hogy
- miért hasznos az önérvényesítés,
- miért jó nekünk a KÉK.
3. cél: Magyarországon is ismert legyen a KÉK.
Sok külföldi országban vannak nagyon jó gyakorlatok.
Például Svédországban, Finnországban, Nagy-Britanniában.
Szeretnénk egy nemzetközi konferenciát szervezni.
A konferencia jó lehetőség arra, hogy
megismerhessünk más embereket.
Így később velük is együtt tudunk majd dolgozni.
4. cél: legyenek magyar nyelven is olyan kisfilmek,
amelyek segítenek a KÉK népszerűsítésében.
5. cél: egy üzleti terv elkészítése.
Jó lenne, ha a KÉK olyan szolgáltatássá válhatna, amiért a megrendelők fizetnek.

Hogyan segít mindez másokon

Magyarország csatlakozott a fogyatékos személyek jogairól szóló
nemzetközi egyezményhez.
Ennek alapján biztosítani kell az értelmi sérült embereknek
az információkhoz való egyenlő esélyű hozzáférését.
Ez a projekt segít az egyezmény megvalósításában.
Mi, akik a projektben dolgozunk értelmes,
hasznos munkát végezhetünk.
Ez hozzájárul ahhoz, hogy fejlődhessünk.
Az értelmi sérült emberek és egyetemi oktatók
megtanulnak együtt dolgozni.
Ez jó minta lehet mindenkinek.
A projekt hasznos a gyógypedagógus hallgatóknak,
a gyakorlatban dolgozó gyógypedagógusoknak.
Ők új ismereteket tanulhatnak, tovább alakulhat a szemléletük.
A projekt eredménye segítheti
az értelmi sérült és a tanulásban akadályozott tanulókat abban,
hogy eredményesebben tudjanak tanulni.
Ha a világ könnyebben érthető lesz számukra,
boldogabbak, elégedettebbek is lehetnek.
Ez jó a szüleiknek is.
A könnyen érthető információ
a társadalom más csoportjai számára is hasznos.
Róluk korábban már írtunk.
Más országokban az értelmi sérült embereknek
a könnyen érthető kommunikáció munkát ad.
Például a könnyen érthető szövegek érthetőségét ellenőrzik.
Oktatóként dolgoznak KÉK képzésekben.
Újságíróként dolgoznak hírportáloknál, ahol
napi híreket tesznek könnyen érthetővé.
Múzeumokban dolgoznak könnyen érthető nyelven vezetett idegenvezetőként.
Az jó a társadalomnak, ha az értelmi sérült emberek is
munkavállalók, és így saját jövedelmhez jutnak.
A projekt hatásaként a társadalom befogadóbbá, elfogadóbbá
és türelmesebbé válhat.

Milyen segítségre van szükség